
Et glemt mesterværk?
En film, der ikke er blevet lige så anerkendt som de andre, er Casino fra 1995, hvor han spiller den ene af de tre hovedroller. Mange så filmen som en slags GoodFellas Light og de kunne slet ikke forstå, hvorfor Scorsese, De Niro og Pesci ville lave endnu en gangsterfilm – det måtte da være fordi de var løbet tør for ideer… Dette er ikke fortjent, da filmen sagtens kan stå for sig selv og faktisk bygger videre på mange af de temaer, der er i de to første film. Hvor man i Mean Streets fulgte de unge bøller på gaden i New York, der gerne ville være gangstere og i GoodFellas fulgte bøllen, der blev gangster, følger man i Casino manden, der er gangster, uden egentlig at ville være det, i syndens by, Las Vegas.

Fra Himlen til Helvede
Casino er historien om Sam ”Ace” Rothstein (Robert De Niro), der bliver leder af kasinoet Tangiers i Las Vegas i 1972 og 11 år senere sidder bag rattet i en bil, der er udstyret med en bombe. Han drejer tændingsnøglen og bilen eksploderer. Hvordan kom det så vidt?
Rothstein tror ikke på held og uheld – der er en grund til det hele og det er det, der har gjort ham til en meget respekteret bookmaker for gangsterne. Da han kommer til Las Vegas bliver han leder af Tangiers-kasinoet, som han driver med en hård og retfærdig hånd - med et godt afkast til de gamle gangsterbosser. Hans gamle ven og beskytter Nicky Santoro (Joe Pesci) flytter til byen, da han ønsker at blive en stor kanon i gangsterverdenen. Santoro og hans håndlangere bliver da også hurtigt berygtede i byen for deres åbenlyse gangstervirksomhed. Rothstein bliver gift med Ginger (Sharon Stone), der tidligere har været prostitueret og jeton-svindler i Las Vegas. Hun har dog nogle lig i lasten, bl. a. hendes tidligere alfons Lester (James Woods), som hun fra tid til anden søger tilbage til og giver penge. Ægteskabet med Rothstein er ikke lykkeligt, da der egentlig kun er kærlighed fra en side (Rothstein er forelsket i Ginger), men hun er kun i det for pengenes skyld. De får et barn sammen, men Ginger forsumper mere og mere med sprut og stoffer. Hele situationen forværres af Santoros kriminelle aktiviteter og hans affære med Ginger.
De havde det hele og så tabte de det på gulvet
“Casino er historien om overdrev”, siger Martin Scorsese på audiokommentaren. Det bliver vist i de overdrevne kostumer, den overdrevne vold, den overdrevne brug af voice-over og den overdrevne brug af musik. Og hvis en film om Las Vegas ikke skulle være overdreven, hvilken film kunne så kvalificere sig til det? Det er jo stedet, hvor Siegfried & Roy har haft hæderkronede dage, Elvis blev buhet af scenen i slutningen af 50erne og blev budt velkommen som en fortabt søn i slutningen af 60erne og starten af 70erne. Det er også stedet, der blev bygget af gangstere ud af ingenting ude i ørkenen, hvor intet burde kunne leve. Det er den oprindelige Sin City (Syndens By), hvor folk drager til for at opleve byen og dens atmosfære og for at vinde penge. Mange mennesker har lidt en krank skæbne i Las Vegas og Casino er historien om nogle af dem.

Casino er baseret på den virkelige historie om Frank ”Lefty” Rosenthal (Sam ”Ace” Rothstein”), Tony Spilotro (Nicky Santoro) og Geri Rosenthal (Ginger Rothstein).
De Niro spiller, i hans vel nok sidste virkelig gode film, fremragende. Hele hans fremtoning og kropssprog bliver brugt til at fremstille en person, der kan se det hele glide ud af fingrene på ham og ikke kan gøre noget ved det. Joe Pesci spiller en variation af hans psykopat i GoodFellas og er, om muligt, endnu mere sindssyg i Casino. Han får dog også bragt lidt menneskelighed til rollen og er troværdig som en god far. Sharon Stone har den bedste rolle i hele hendes karriere som Ginger, der går hele spektret fra smuk og beregnende prostitueret, til ulykkelig hustru og til alkoholiseret og pilleslugende kvinde. Hun er overbevisende i alle perioderne af hendes rolles udvikling og har ikke, før eller siden, vist sin virkelige kvalitet som skuespillerinde. Hun vandt en Golden Globe og var nomineret til en Oscar. Birollerne er også perfekt besat med James Woods i en tilpas slimet rolle, Frank Vincent i en god og for det meste afdæmpet præstation, komikerne Don Rickles, Alan King og Dick Smothers i seriøse roller og selv Martin Scorseses egen mor i en ret morsom rolle.

Bundlinien
Martin Scorseses kontrol med filmmediet er imponerende og en af hans pragtpræstationer er med Casino. Her går det hele op i en højere enhed; billedkompositionen, musikken, kostumerne, klipningen og skuespilpræstationerne. Scorsese arbejder sammen med nogle af de dygtigste personer indenfor filmbranchen i denne film. Den er fotograferet af Robert Richardson, som tidligere har stået bag kameraet på Platoon, Salvador og JFK og indenfor de sidste par år Kill Bill Vol. 1 og 2. Thelma Schoonmaker, Scorseses faste klipper siden Raging Bull, står for klipningen og Saul og Elaine Bass står for den flotte titelsekvens til filmen. Saul Bass har tidligere lavet titelsekvenserne til Psycho, Spartacus og Vertigo.
Det tekniske
Filmen står klart og skarpt i dens korrekte aspect ratio 2.35:1. De stærke farver kommer til deres fulde effekt i denne flotte overførsel og især De Niros til tider overskruede habitter og Stones flotte kjoler og dragter nyder godt af dette. Nogle af scenerne er overeksponerede, hvilket resulterer i at personerne fremstår ”varme”. Dette er dog meningen, da det skal reflektere den varme de befinder sig i i løbet af filmen – hvordan de bevæger sig mere og mere mod Helvede. Der er nogle få hvide prikker på filmen, men det er også det eneste kritikpunkt jeg kan finde om filmens billedkvalitet.
Lyden er præsenteret i Dolby 5.1. Filmens actionscener (eksploderende biler, likvideringer og brækkede knogler) får lov til at komme til sin ret på dette lydspor og filmens altdominerende musik lyder også rigtig godt. Man savner dog et DTS-lydspor, som ville have været prikken over i’et.

Ekstramateriale
Disk 1:
- Kommentarspor med instruktør Martin Scorsese, manuskriptforfatter Nicholas Pileggi, producer Barbara De Fina, klipper Thelma Schoonmaker, kostumedesigner Rita Ryack, skuespiller Sharon Stone og skuespiller Frank Vincent
- Produktionsnoter
Disk 2:
- Casino: The Story (08.17)
- Casino: The Cast and Characters (20.03)
- Casino: The Look (16.37)
- Casino: After the Filming (09.23)
- Deleted Scenes (03.01)
- Vegas and the Mob (13.43)
- History Alive: True Crime Authors – Casino with Nicholas Pileggi (43.39)

De fire Casino-featuretter er én længere dokumentar, der er klippet op i fire dele. Dette er gjort, da det er dyrere for filmselskabet at have skuespillere etc. med i korte featuretter end i en lang dokumentar. Det gør dog ikke noget, da indholdet i featuretterne er meget interessant. De medvirkende i featuretterne er stort set de samme som på audiokommentaren på Disk 1, men der er også blevet plads til Dante Ferretti, De Niro og Joe Pesci. De snakker bl. a. om voice-over i filmen, hvordan Martin Scorsese fik Sharon Stone med i filmen, om hvordan James Woods virkelig udnytter sine bukser (!), De Niros kostumer, om Nicholas Pileggis kapløb med filmen om at få bogen ud før filmen kom ud – og meget, meget mere. Den eneste dårlige ved disse featuretter er, at interviewene med Joe Pesci og Robert De Niro er fra filmens promotion-tour i 1995. Det kunne have været rart at se deres reaktion på filmen her 10 år senere.
Så er der de slettede scener, der for det meste består af forlængelser af allerede eksisterende scener i filmen og outtakes. De tilføjer ikke noget nyt til filmen, men det er dog meget godt at have dem med.
”Vegas and the Mob” er et lille dokumentarprogram, der handler om mafiaens skabelse af Las Vegas og inkluderer interviews med Benny Goodman (nuværende borgmester i Las Vegas og tidligere forsvarer for Tony Spilotro og Frank Rosenthal), Frank Rosenthal og en historiker, der har specialiseret sig i Las Vegas’ historie.

”History Alive: True Crime Authors – Casino with Nicholas Pileggi” er et program fra History Channel, hvor man ser den virkelige historie bag Casino. Der er interviews med Nicholas Pileggi, Frank Rosenthal, nyhedsklip med Tony Spilotro og virkelige klip fra Frank Rosenthals tv-show, hvor han havde besøg af bl. a. Muhammed Ali og Sammy Davis Jr. Programmet viser, hvor tæt på virkeligheden Scorseses film var, men det skæmmes en del af de rædsomme rekonstruktioner af begivenheder i Frank Rosenthals liv, som udover at være dårlige kopier af scener i Scorseses film også har nogle ret dårlige skuespilpræstationer af skuespillere, der ikke burde have været kommet udenfor Clearasil-reklamer.
Produktionsnoterne på Disk 1 er informative, men man savner trailere og tv-spots for filmen. Det ville have været rart at have med og det er som regel altid lærerigt at se hvordan filmselskabet markedsførte filmen.
Filmen er tekstet på dansk, engelsk, ungarsk, finsk, hebraisk, islandsk, norsk og svensk. Alt ekstramaterialet, inkl. audiokommentaren, er tekstet på dansk, engelsk, norsk, svensk og finsk. Der er også et ungarsk Dolby 5.1-lydspor til stede på skiven.

Konklusion
Den nye DVD-udgivelse af Casino byder på en flot overførsel af filmen, god lyd og interessant ekstramateriale (med visse mangler).
Casino fortjener ikke at blive glemt og den er da også ved at blive genopdaget af kritikerne og det almindelige publikum. Det sublime skuespil, flotte lydside og gennemførte billedkomposition er alle nogle af komponenterne til en af 90ernes bedste film. Scorsese har bevæget sig i mange genrer (kostumedrama, historisk drama, gangsterfilm, komedier etc.) og han synes at mestre det hele, dog med varierende held. Selvom ikke alle hans film er mesterværker er de dog altid værd at se, hvilket man ikke kan sige om ret mange andre af vor tids instruktører.
Casino er efter denne anmelders mening et af Scorseses mesterværker og man kan kun håbe på, at han og De Niro vil finde sammen igen, da de har lavet nogle fremragende film sammen.
Film: 5/5
Billede: 5/5
Lyd: 4/5
Ekstra: 4/5
Samlet: 5/5
Filmzonen anbefaler!
Kilde: http://www.filmzonen.dk/dvd/anmeldelser/casino-10th-anniversary-edition/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar